söndag 5 juni 2011

Domkyrkan Lund

Idag begav jag mig tillsammans med min familj samt släkt på min mors sida till Lund för att gå till Domkyrkan.Anledningen var att min store-bror skulle prästvigas.Jag måste börja med att säga att jag känner mig inte speciellt bekväm i kyrkan, det spelar ingen roll vad det gäller och allra minst begravningar.Men det var ändå en helt annan känsla idag då prästvigning stod på agendan.Det var en speciell och stolt känsla då jag tittade på min bror och såg hans lycka efter allt kämpande och slit med studier för att ta sig dit han är idag.Min äldsta son tyckte att det var fruktansvärt drygt och han sa att så här länge är vi inte ens i skolan om dagarna.Efter vigningen så tog jag nattvarden från min egen bror och det var en mäktig och stor upplevelse.Jag måste säga att min brors val att bli präst är inte helt oväntat då han alltid har satt andra personer före sig själv.Han har tidigare jobbat med äldre,aids sjuka och jobbat på UFF.Min bror berättade en helt otroligt härlig sol-skens historia som hade hänt efter hans vigning då ett par ute-liggare och knarkare hade samlat ihop pengar till en present som de personligen lämnade över till min bror och grattade honom till hans vigning.Dessa personer hade min bror träffat då kyrkan hade sopp-kök och detta säger bara vilken person min älskade bror är, han berör så många på sitt alldeles eget härliga sätt.Jag har tidigare varit på guds-tjänster som han hållit och jag gillar att han slänger in lite humor i det hela.Han har även frågat mig om lite passande trolleri-tricks att andvända sig av i kyrkan och jag hoppas att vi får ihop något i framtiden.Efter vigningen så begav vi oss till en församlingsgård i Hjärup där det bjöds på god mat och fantastiska tal.Detta var helt och hållet min brors dag och jag önskar han all lycka i framtiden med hans nya uppgift och jobb som präst.På hemfärden så kände jag inget annat än kärlek, stolthet och lycka för min bror ;)

Inga kommentarer: