lördag 13 juni 2009

Nitzer Ebb KB Malmö Den 12/6











Det var ju mest tänkt att jag skulle skriva på denna blogg när det handlade om magi och trolleri i min vardag och värld. Men om det inte var magi av den vanliga sorten så fick jag ändå uppleve en sorts av magi igår. Det var 14 år sedan jag såg orginal uppsättningen av det Brittiska/Engelska synth bandet Nitzer Ebb. Jag tillsammans med två av mina kusiner körde ner med stora förhoppningar på denna live show. Vi gjorde ett traditionellt stopp på en av favorit restaurang som vi alltid tar innan en konsert. Sedan begav vi oss mot KB för att insupa lite hårda tung-gung toner från de engelska grabbarna. Förbandet gick på nästan när vi satte foten inanför dörren, ni som inte besökt KB så kan jag säga att det är den ultimata konsert lokalen, jag kan uppskatta att lokalen tar max en 500-600 personer och vart man än står så ser och hör man hur bra som helst. Förbandet gick av och snart var det dags och man var en hel del spänd över vilka låt val som hade gjorts för kvällen. Introt gick igång och alla i publiken var på G och det var nästan fullsatt i lokalen. Första låten Promises gick si så där, deras dator strulade och allt dog och blev tyst. Något snopna stod de där och tog ett par extra klunkar på sina drinkar och pillade på datorerna, men på ett par sekunder så var det igång igen. FAAAAAAAAN!!!!!! Vilket drag det var från början till slut, sångaren Douglas ursäkta sig flera gånger då hans stämband inte var ok men han lät bättre än någonsin enligt mig. Alla hitsen radades upp och publiken var med på allsång, det var ren MAGI för ett gammalt synthar hjärta. Allt kändes som en dröm och lite overkligt när man gick därifrån, men så här efteråt och idag så är det nog en topp fem placering av de bästa konserterna någonsin som jag upplevt. På vägen hem passade jag på att ta en bild på mig då man kände sig rätt sliten efter en lång och hård dag/natt. Synth & Heavy Metal 4-EVER!!! Lite lustigt kanske men sån är jag :o)

Inga kommentarer: