måndag 18 maj 2009

Köpenhamn Den 15/5










Detta var dagen då min kära kusin Stefan fyllde 35 år GAMMAL! Och vi hade bestämt oss att tillsammans med en annan polare dra över med tåget till Köpenhamn för dagen. Allt började riktigt bra på stationen i Bromölla då ingen av oss lyckades lösa biljett i automaten. En trevlig konduktörska tvivlade på oss men sa att i Kristianstad har vi ett stopp på 10 minuter så prova där. Och kort där efter stod vi på perongen i Kristianstad med samma problem och utan biljetter, den trevliga konduktörskan kollade till oss och insåg att det helt enkelt inte gick, så hon tyckte inte att vi skulle tjafsa om det utan fick åka gratis istället. Det helade firades med dagens första Hipp Hipp Hurra, och så en varsin öl förstås. Väl framme och med gassande sol så intog vi en varisn 280 grams hamburgare med pommes på Hard Rock Café, och så en varsin öl förstås. Mätta och belåtna gick vi ner mot Ströget och Nyhavn, men på vägen så fick jag se ett välbekant ansikte och en bekant röst. Där stod ju Carl Berséus alias Charlie Caper och körde sitt magiska/trolleri gatu nummer, vi kom till självaste finalen och jag bad min kusin och vän att kolla extra noga nu då jag redan sett honom tidigare utföra liknande final. Charlie kör en klassisk Cups And Balls/Bägar spelsrutin som är grymt bra och har ett av de starkaste avslut som man kan tänka sig, mer vill jag inte säga då ni måste se det själva. Mitt sällskap gapade och undrade bara -HUR F*N GICK DET TILL, SÅG DU HUR OCH NÄR HAN GJORDE DET? Frågade de mig, och jag kunde bara le och nicka på huvudet och säga -Japp det vet jag! Jag pratade lite med Carl-Charlie och då slog det mig vilket jag helt och hållet tappat bort i minnet att det bara en kilometer från där vi stod pågick en Nordisk Magisk Kongress hela helgen och jag tänkte bara F*N MED! Men jag fick bita ihop det var ju trots allt min kära kusins födelsedag och vi var där för hans skull. Våra fötter började åter igen röra sig mot Nyhavn och på vägen hittade jag en nu favorit affär och namnet sa allt(Se bild) Väl nere i Nyhavn så blev det en stor varsin Jägermiester, och så en varisn öl med förstås. Det började bli lite väl dyrt tyckte att bara gå från bar till bar så vi tänkte att vi köper en Jägermiester flaska som vi kan smutta på lite när vi hamnar på någon bakgata. Och visst inhandlade vi det och det tog ju inte så lång tid förräns vi helt plötsligt irrat in oss på en bakgata ;o) Det var en del folk som gick förbi när vi satt där och skålade vid en stor grön port, de pekade och skrattade åt oss och vi förstod inte riktigt varför. Men när vi skulle gå därifrån så tror jag att jag kom på svaret, vi satt vid huvudingången till Köpenhamns Domstol. Resten av resan bara försvann tiden gick och det han bli en och annan Rom/Cola, Jägermiester och så en varsin öl förstås innan vi satt på tåget och på väg hem. Denna gång ahde vi faktiskt inte hunnit lösa några biljetter och konduktörskan var inte lika snäll och trevlig som den första. Vi hann att springa ut med henne i Höör och lösa biljett vid en helt annan automat än vi prövat tidigare och här funkade det så klart. Men totalt blev det 90:- tur och retur från Bromölla-Köpenhamn, åtminstonen för mig och Mange för min kusin Stefan satt(låtsades)och sov på tåget i Höör. Marcus, Have It All!!!

2 kommentarer:

Lars Noes sa...

Fedt, at du var i København i weekenden og trods alt nåede at opleve lidt gademagi. Det var trist, at du ikke nåede tryllekonferencen i Odd Fellow Palæet.
Selv kunne jeg ikke være der, da jeg skulle fungere som instruktør på et kajakkursus i det sønderjyske. Kajakken er magi på en lidt anden måde - her er det naturen, der står for trylleriet.
Jeg håber naturligvis, at træffe dig i København en anden gang med eller uden magi.

Marcus Persson sa...

Det kommer vi säkert att göra Lars :0)