onsdag 8 april 2009

Bernhards begravning Den 8/4







Idag var det dags för den legendariska Bernhard"Bernando"Svensson att jordfästas. Klockan 13:00 satt jag tillsammans med min kusin David och en annan trolleri bekant i Ivetoftas kyrka. Vi lyssnade på kyrk klockorna ringa då närmaste sörjande och familj gick in, det är alltid tungt och svårt att se sorgen i deras ögon. Det var kasnke upp emot 100 personer som kommit för att ta farväl av denna fantastiska man som gett trolleri norden så mycket. Visserligen hade jag förväntat mig att det skulle vara och finnas mer trollare där än det var. Det var en lugn och fin begravning men det som satt mig mest i minnet från begravningen var när ett av barn barnen spelade en av sina två låtar på pianot till sin morfar. Innan ha började spela så sa han "Jag tror du hade gillat denna låt morfar och här har du något att dansa till, Tjo vad det viftar!" Och just de orden"Tjo vad det viftar" var Bernhards trolleri ramsa istället för Hocus Pocus så slängde han alltid in ett Tjo vad det viftar här och där. Men låten han spelade var ingen lugn låt eller sorgsen på något sätt men allt blev ändå så känslomässigt och passande på ett helt magiskt sätt. Låten han spelade var The Entertainer av Scott Joplin och jag har aldrig hört låten utföras på ett sådant sätt som idag, helt fantastiskt och underbart att uppleva. Vårt allra sista farväl blev en lätt klapp och smekning på kist locket och så lade jag och min kusin en varsin trollstav på locket. Efteråt bjöd familjen på en fin minnessund och bit mat med efterrätt på IFÖ-hus. Jag kommer aldrig att glömma Bernhard för den fina, ärliga, roliga och generösa man han var. Och var du än är idag så garanterar jag att där viftar du rejält.

Tjo vad det viftade!

Inga kommentarer: